Konflikthantering för medarbetare
Om kursen
De negativa effekterna av olösta, eller dåligt lösta, konflikter kan inte överskattas. Några av dessa effekter är: ovilja att kommunicera, bestående agg, produktivitetsförluster, stress, frånvaro, personalomsättning och försämrade eller förstörda arbetsrelationer. Viewpoints erbjuder chefer och arbetsledare de beprövade redskap för konflikthantering som är nödvändiga för att lösa de konflikter som oundvikligen uppstår på deras arbetsplatser.
Konflikthantering på arbetsplatsen lär ut Thomas Gordons modell för konflikthantering. Deltagare lär sig Gordons beprövade metod för problemlösning och får även lära sig nödvändiga kommunikationsredskap för att tillämpa metoden effektivt, samt för att kunna bygga och underhålla relationer på arbetsplatsen.
Kursinnehåll
- Konflikter är oundvikligt – och hälsosamt. Existensen av konflikter är inte problemet, utan hur de hanteras.
- Identifiering av konflikter du har med personer på din arbetsplats.
- Metod i sex steg för konflikt- och problemlösning på ett sådant sätt att alla parter får sina behov respekterade och fyllda.
- Hur man lyssnar på andra så att de känner sig förstådda.
- Hur man uttrycker sina behov och problem öppet och ärligt utan att anklaga, kritisera eller peka finger.
- Hur man medlar i dispyter mellan gruppmedlemmar.
Hur kursen genomförs
Kursen fokuserar på konkret träning i centrala kommunikations-färdigheter. Under två intensiva dagar kommer deltagarna att ägna sig åt rollspel, övningar, gruppdiskussioner, coaching och feedback. Alla kurser i Konflikthantering på arbetsplatsen leds av auktoriserade kursledare.
Omfattning
2 dagar
Vem riktar sig kursen till
Problemställningar i kursen är i huvudsak utformade för mellanchefer och arbetsledare, men den lämpar sig även för personer utan formellt personalansvar, men som innehar positioner med stort ansvar och påverkan på andra människor, såsom projektledare.